Hur bra rankar generiska toppdomäner?

TLD i SEO syfte

Inom SEO finns det några begrepp man behöver känna till. Ett av dem är begreppet toppdomäner, eller förkortningen TLD, som står för “Top-level domain” på engelska. “TLDs” är den sista delen i ett domännamn, det vill säga “.com”-delen eller “.se”, som är fallet med LillaWebStudion.

Anledningen till att dessa TLDs finns är som en beskrivning på hemsidan i sig. .COM står för “commercial”, det vill säga att hemsidan används i ett commersiellt syfte. .ORG står för “organisation” och är alltså en organisations hemsida, och “.NET” står för “network”, det vill säga en hemsida för ett nätverk.

Som användare tänker man inte på detta allt för mycket—men detta sätt att döpa hemsidor var oerhört populärt tidigare och var en sak sökmotorer en gång i tiden var medvetna om när det kom till att ranka sökresultat. Det är de fortfarande också, dock till en mindre grad och endast i vissa fall. Detta inlägg kommer förklara detta lite närmare.

gTLD, ccTLD och deras rankingfaktor

gTLD står för generic top-level domain och är alltså de generiska TLD-namnen. Dessa är de vanligaste TLD-namnen och omfattar .COM, .NET, .ORG samt .INFO.

ccTLD står för country code top-level domain och är TLD anpassade för individuella länder. Dessa TLD omfattar .SE, .FR, .DE, .CO.UK, .US, och så vidare.

Man brukar säga att gTLD idag inte spelar så stor roll när det kommer till sökmotoroptimering och rankingfaktorn—men i fallet med ccTLD så kan detta hjälpa en hemsida att ranka. En .SE hemsida rankar lite enklare för användare som använder Google i Sverige (vilket är varför många av hemsidorna man ser i svenska sökresultat oftast är .SE domäner), dock så är det naturligtvis inte omöjligt att ranka .COM-domäner utan när man väl når en viss ribba inom sökmotoroptimering så är skillnaderna mellan .SE hemsidor och .COM hemsidor hårfin. Som en större sajt spelar det inte någon stor roll alls vilken TLD man använt, men i början kan en domän gynnas av att vara ccTLD över gTLD.

Man brukar även säga att hemsidor som är designade internationellt gynnas mer av en gTLD, då .SE domäner kommer rankas bättre i Sverige, men å andra sidan kommer de rankas betydligt sämre i andra länder (exempelvis så ser man inga .FR domäner i de svenska sökresultaten, och så vidare). Så dessa faktorer behöver man tänka på när det kommer till att välja en TLD för sin hemsida.

Nya TLD vs gamla TLDs

På senare tid har nya TLDs också dykt upp—vilket man kanske sett om man navigerat nätet på senare tid.

Några exempel på dessa är .PRO domäner, .GURU domäner eller .XYZ domäner.

Dessa TLDs var ursprungligen designade för att beskriva hemsidan lite mer men har slutat användas på det sättet och används numer för att göra domännamnen enklare att komma ihåg. Exempelvis, om man önskar öppna en hemsida om Apples Macbook Pro så hade domännamnet Macbook.PRO varit enklare för användarna att komma ihåg än Macbookpro.com.

Av den anledningen så använder utvecklare nya TLDs mer och mer i andra syften än det syftet de ursprungligen var designade för och numer ser man hemsidor med alla möjliga TLDs än de vanliga.

Är det möjligt att ranka kreditkort.guru jämfört med en .SE domän?

Det korta svaret på frågan är ett starkt Ja.

Det är fullt möjligt att ranka kreditkort.guru över exempelvis kreditkort.se. Som inlägget tidigare nämnde kommer .SE domäner ha en liten försprång i början—dock är målet lite mer än grundlig ranking utan man vill ranka högt upp på sökord med hög konkurrens. Detta innebär arbete där TLDn i slutändan inte kommer att spela någon roll alls, utan man behöver lägga ned oerhört mycket tid och möda på SEO-arbetet och med den tiden man lägger ned kommer man kunna ranka vilken domän som helst för den rankingen man är ute efter. Jämfört med jämförabanklån.se/kreditkort till exempel så kan kreditkort.guru rankas betydligt högre förutsatt att utvecklarna lagt ned tid och möda på SEO-arbetet.

Har de gjort det så spelar TLDn ingen större roll—utan det är de andra faktorerna som väger mest när det kommer till SEO. Faktorerna är länkbygge, on-page arbete, hur bra och snabb sidan är, hur populär den är runtom i nätet och alla de andra nya faktorerna som Google introducerat, så som bounce-rate och mer.

Så för att sammanfatta spelar TLDn en liten roll när det kommer till SEO, men med det stora målet i fokus spelar TLDn en allt mindre roll, och i slutändan, beroende på vilket sökord man önskar ranka på, kan det vara så att TLDn inte spelar någon roll alls. Allt handlar om vilken strategi man väljer att implementera och den användarbas man önskar att nå.