Vad för priser ska man ta när man bygger hemsidor?

Tjäna pengar på webbutveckling

Webben kommer alltid vara oorganiserad. I och med att webben är så decentraliserad som den är så kommer ingen kunna kontrollera det och därmed kommer marknaden att för evigt sätta priserna och normerna för vad som gäller när man talar om Internet och webbutveckling.

Något som är svårt när man är webbutvecklare är att veta vad för pris man ska ta för en hemsida man bygger åt en kund. Som tidigare nämnts så är webben oerhört oorganiserad och väldigt globaliserat. Med detta innebär det att marknaden är internationell. Är man ute efter en billig hemsida att bygga kan man således hitta en webbutvecklare i Indien som en webbutvecklare i Sverige, och med kvalitet i fokus så kan man välja något utav dessa alternativ.

Som webbutvecklare kan man ha eventuella utgifter man vill betala för med sin verksamhet. Detta kan handla om allt ifrån kopiatorkostnader till leasade datorer eller dylikt. Har man fordon på företaget kan även dessa vara en utgift man behöver betala för månadsvis. Detta kan vara allt ifrån billån utan säkerhet som man ansökt om och nu behöver betala för månadsvis, fastighetslån, kontorshyror och kontorskostnader. Även anställda vill ju självklart bli betalda för sin tid. Detta behöver man tänka på innan man prissätter de tjänster man erbjuder.

Vilka priser bör man då som svensk webbutvecklare vara redo att sätta när man är ute efter regionala som internationella kunder? Jo. Det första man bör göra är att lära sig sälja in sin tjänst då detta kommer innebära att man kan ta lite högre priser än det konkurrenterna erbjuder.

Att sälja in sin tjänst

Exempelvis så har en kund kontaktat dig från de förenta staterna. Denne behöver en hemsida för sin verksamhet inom musikbranschen. Du vet att du kan bygga hemsidan extremt snabbt. Samtidigt är du medveten om att konkurrenter kan göra detsamma.

Du väljer att ta den snabba vägen då du vet att ägaren inte är ute efter något unikt utan istället helt enkelt vill ha en hemsida. Du uppskattar tiden till 2 dagar, max. Nu gäller det för dig att sälja in detta till kunden så att denne är nöjd med den tjänst du kommer att förse dem med.

Du säger att hemsidan kommer ta 1 vecka. Därefter kommer kunden att ha en fullt fungerande hemsida som de enkelt kan administrera själva och aldrig längre behöver kontakta dig för vidare hjälp. Vidare så säger du också att du är redo att hjälpa vid minsta problem om de nu kommer att stöta på några, men de kommer de inte att göra.

Bara här har du potentiellt sparat köparen extremt mycket tid, möda och stress. De vet att om de köper din tjänst så kommer de att få en produkt om en vecka och således inte behöver tänka på detta något mer. Bra — nu är arbetet sålt. Nu ska du genomföra arbetet. Tanka helt enkelt ned WordPress och bygg sidan på 1-2 dagar. Du har givit dig själv 5 dagars buffert och bör inte ge kunden hemsidan för tidigt. Ta din tid och leta efter andra kunder. När det har gått 7 dagar återkopplar du med kund och ger de deras nya sida. De är 100% nöjda och kommer att betala dig för ditt arbete.

Hur mycket kan man begära i pris för ett sådant arbete?

Hur mycket anser du att din tid är värd? Du lade ner 2 dagar. En hemsida kan göra extremt mycket för en verksamhet. Det är nästan en nödvändighet för dem. Men du lade ner 2 dagar. Begär 5000 kr. Således har du tjänat 2500 kr per dag. Om varje anställd drar in 2 500 kr per dag så kommer de att betala för sig och mer därtill. Detta innebär att om du eventuellt vill, så kan du även skala upp din verksamhet utan att behöva tänka på kostnader och avgifter. Ta in nya anställda så kommer dessa att eventuellt betala för sig, och mer därtill. Företagen som köper dina tjänster kommer att tycka de är värda priset. De kommer förbli kunder hos dig och du kommer således garantera fler framtida projekt.

På det här sättet kan du snabbt bygga en verksamhet och tjäna stora pengar väldigt fort. Prova komma ihåg detta när du bygger din verksamhet så kommer du snart att se att du inte bara kommer att ha nöjda och återkommande kunder, men även snart ha en verksamhet du enkelt kan förlita dig på.