Håller just nu på med att hjälpa en kund bygga sin affiliatesida. Under denna tid har jag lärt mig lite om affiliatesidor och hur de byggs. Ville dela med mig några utav dessa tips med detta inlägg:
Fokus på konvertering
Sidans fokus är att konvertera kunder. Detta måste vara hemsidans fokus. Oavsett om det är recensioner man avser skriva som kunder ska läsa och därefter köpa, eller inte köpa diverse produkter eller något annat. Var fokus ska ligga på är att konvertera eventuella kunder.
Sidan jag arbetade med är en recensionssida. Här skriver min kund om diverse produkter och mitt jobb är att få själva sidan (minus innehållet då jag inte har kontroll över det självklart) att engagera läsaren så mycket som möjligt. Vad är de ute efter? Ska sidan skylta med lite diverse reklam bredvid texten eller ska texten synas lite mer än allt annat? Vilken del av hemsidan ska fånga läsarens uppmärksamhet?
Några av dessa tips och tricks är de viktigaste delarna av att bygga en engagerande och framgångsrik affiliatesida. Hemsidor inom casino branschen så som den här sidan som just nu är under uppbyggnad hjälper en att bättre få ett hum om hur allt går till. Casinobranschen är något av en marknadsledare när det kommer till affiliatesidor—tätt lett av lånebranschen och därefter recensionsbranschen (den typ av hemsida jag just nu jobbar med).
Med casino-exemplet kan man snabbt se att här letar läsarna efter bra casinon. Möjligtvis söker de eventuella bonusar, free spins eller kanske helt enkelt nya casinon att spela på. Detta behov avser hemsidan att lösa. Alltså vill kunden inte läsa recensioner här utan snabbt och enkelt hitta ett nytt casino att spela på.
Av den anledningen så har sidorna minimalt med text, minimalt med saker runtomkring och fokus ligger endast på att locka kunden till att gå vidare till ett casino—då fokus här är inte information eller dylikt utan kunden vill helt enkelt bara hitta ett casino. Tanken bakom hemsidan är således att få kunden att välja ett casino från just deras hemsida och således får företaget konverteringar.
Detta är dock inte så enkelt. Att endast ha en stor knapp som säger ”Gå vidare” är inte något någon kund hade uppskattat. Istället måste sidan se rik ut—full av all information som kunden eventuellt skulle vilja ha, vilket ger ett väldigt positivt och gott intryck. Därefter måste man väldigt subtilt få kunden att vilja gå vidare med ett casino.
Det är denna utmaning som är svår och som urskiljer den ena hemsidan med den andra. En hemsida som är bra uppbyggd, unik och konverterar många spelare är en hemsida som är framgångsrik.
Det finns vissa saker som alltid fungerar och nästan alla hemsidor tillämpar dessa tips dock. Så som fokus på ”Gå vidare”-knappen, där denna oftast har en annan färg jämfört med alla andra knappar. Fokus är också på viktig och nödvändig information direkt på sidan—så som eventuella bonusar, free spins och dylikt. Det användare anser vara viktigt, d.v.s.
Inom lån brukar denna information vara eventuella räntor, min- och maxlånebelopp, återbetalningstider, etc. Därefter har man en stor knapp som avser konvertera användaren och vidare så är hemsidan klar. Därefter är det smärre saker som man kan lägga till / ta bort som möjligtvis kan leda till fler konverteringar. Dock är de flesta knepen här universala och alla hemsidor tillämpar dem idag.
Några tips jag lärt mig
- Försök locka användaren till information och knappar på hemsidan som ökar chansen för konverteringar, så som ”Gå vidare”-knappar och nödvändig information så som eventuella räntor och dylikt.
- Presentera huvudinformationen först. Om en hemsida handlar om lån så lista långivarna direkt på framsidan—eller knappar som leder till de lån användaren söker efter direkt på framsidan. Fyll således inte framsidan med en massa bilder och irrelevant information då detta kan leda till att folk lämnar sidan istället för att vidare navigera i sidan.
- Håll informationen kort och tydlig. Handlar sidan om recensioner? Kom då till saken! Listar sidan lån? Visa då räntor och dylikt separat från en massa text. Håll således informationen kort, klar och tydlig.
- Håll därefter hemsidan snygg, väl anpassad till kundens behov och ta in feedback för att vidare förbättra sidan utefter kundernas behov. Varje sida har olika kunder så varje sida behöver anpassas på olika sätt. Att ta lärdom från sina kunder och anpassa sidan utefter deras behov kommer bara innebära fler konverteringar och aldrig motsatsen.
- Håll därefter tummarna och hoppas på att sidan blir framgångsrik!
Summering
Dessa är några utav de tips jag kommit på medan jag utvecklat denna hemsidan åt min kund. Självklart går mer åt affiliateverksamheten—men som webdesigner är dessa saker jag behöver tänka på för att erbjuda en så bra hemsida åt kunden som möjligt. Ha dessa tips i åtanke när du utvecklar din sida så kommer du snart att ha en bra sida över en mindre bra sådan.